Motive pentru a programa o ședință la psiholog pentru copilul/adolescentul tău
• Criză de plâns de neconsolat, probleme de somn și de alăptare ale sugarului
• Tulburări de eliminare (enurezis și encoprezis)
• Tulburări de somn
• A învăța să vorbească târziu, neîndemânare pronunțată
• Frici persistente
• Deprimare și pesimism
• Tendința pronunțată de retragere, probleme de relaționare
• Experiențe traumatice
• Dureri fizice fără o cauză organică
• Afecțiuni cronice precum astmul, diabetul, neurodermatita, care devin surse de stres emoțional
• Gânduri, comportamente sau ticuri chinuitoare și repetitive
• Hiperactivitate și tulburări de atenție
• Tulburări de concentrare și de învățare
• Dificultăți la citit și socotit
• Comportament marcant agresiv, opoziționist sau sfidător
• A fugi de acasă, a chiuli de la școală, a fura și a minți
• Tulburări de alimentație
• Comportamente de autovătămare
• Dispoziție sumbră, pesimistă; gânduri de sinucidere
• Dorință puternică / dependență de alcool, medicamente, droguri, internet

În nici o altă perioadă a vieții omul nu se confruntă cu atât de multe schimbări ca în copilărie și adolescență – atât ale corpului, cât și ale minții. În acest proces de creștere și dezvoltare fiecare băiat și fiecare fată își caută propriul drum. Iar această căutare va avea ocolișurile și provocările ei. Pentru părinți nu este întotdeauna simplu să deosebească crizele specifice fiecărei etape de dezvoltare și amprentate de caracteristicile individuale ale fiecărui copil și adolescent de tulburările și bolile psihice.

 Etapele dificile sunt normale. Nici un proces de dezvoltare nu este simplu și nu se desfășoară numai în linie dreaptă. Obstacolele aduc cu sine maturizarea. Uneori însă crizele și conflictele pot suprasolicita un copil sau adolescent. Și atunci teama și apăsarea, retragerea și supărarea, opoziționismul și furia pot să se transforme în afecțiuni psihice care necesită intervenția unui specialist. Acesta este cel care poate ajuta familia să evalueze corect suprasolicitarea și/sau tulburarea psihică și să formuleze recomandări de intervenție și tratament. Disconfortul și suferințele psihice ale copiilor și adolescenților se deosebesc de cele ale adulților. Copii și adolescenții își pierd mai ușor echilibrul psihic decât adulții se pot confrunta cu o gamă largă de probleme: dificultăți școlare; confruntarea cu o boală; efectele neglijării, abuzului, traumelor; dificultăți în relațiile cu ceilalți; conflictul, separarea sau divorțul părinților; pierderea unei persoane importante din viața lor; recăsătorirea unuia dintre părinți, venirea pe lume a unui frate/soră etc. În funcție de specificul fiecărui caz, aceste probleme pot fi abordate în: terapie individuală, terapie de grup, consiliere parentală, workshop-uri pentru părinți. În cadrul demersul psihoterapeutic strategia și planul de intervenție urmează a fi personalizat pentru fiecare copil și adolescent urmărind obiective individuale. Unii copii și adolescenți pot învăța abilități de a face față cât mai bine schimbărilor legate de vârstă sau problemelor cu care se confruntă. Alții pot fi însoțiți pentru a-și recunoaște, înțelege și exprima mai bine propriile emoții și pentru a face față emoțiilor negative. Alte obiective importante pot fi: formarea și consolidarea unei imagini de sine pozitive; formarea unor abilități de relaționare cu ceilalți copii și cu adulții; dezvoltarea responsabilității pentru propriile acțiuni și decizii; formarea unor atitudini pozitive față de lume și de ceilalți etc.

Ca ființă socială, omul este constrâns să găsească un echilibru între sine și ceilalți. Nevrozele sunt, de regulă, încercări de a rezolva probleme de viață cu mijloace improprii.